03 marca, 2012

OPOWIASTKI POMORSKIE, cz. 6 (ost.); Kawa wśród koralowców.

 




Gdynia.

Położoną na Pojezierzu Wschodniopomorskim Gdynię zalicza się do najmłodszych miast PL, chociaż jej nazewnictwo pojawiło się już w 1253 jako Gdina.
Została założona, ażeby zapewnić gospodarce portowe okno na świat, natomiast obecnie razem z Gdańskiem i Sopotem tworzy 3miejski, policentryczny ośrodek metropolitalny.

Jednak moim zamysłem nie jest bawienie się w Encyklopedię (bynajmniej !) - i dlatego zainteresowanych odsyłam do źródła, gdzie znajdą więcej przydatnych informacji - o TUTAJ.


______
Osobiście żałuję, że mogłam poznać z bliższa jedynie okolice Skweru Kościuszki, ponieważ gdy przebywałam na Molo, Marina pogrążona była w rajskim spoczynku i wszystko działo się niczym za dotknięceim czarodziejskiej różdżki. 
Są na to udokumentowane dowody (jest też pewne drżenie obrazu tudzież nieostrości ;-), ale mniejsza z tym, bo dla mnie owe płaskie litografie to efekt całkowicie niespodziewanego podziwu wobec rzeczywistości, jaką zaprezentował mi ten skrawek globu):





Tak więc był lipiec, było cudne przedpołudnie, a nieopodal bulwar z topiącego się kamienia. I mocne espresso.
I lody dla ochłody:





Były również mokro-białe łodzie, wstrzymany oddech czasu niczym powstrzymanego od ruchu wahadła, a następnie zgrzyt mechanizmu i w ten oto sposób znalazłam się w Akwarium Gdyńskim, które ukazało mi wspaniałości oceanicznego królestwa: 

 














Makieta dna Bałtyku:

 


I 'unikaty' zalegające w głębinach :-/ : 





 



















 


Vizavi Akademii Morskiej cumuje statek ochrzczony Darem Pomorza

Owa trzymasztowa fregata została zakupiona przez szkołę w r. 1929 do celów edukacyjnych. 
Aktualnie stanowi galerię oddziału Centralnego Muzeum Morskiego, z inicjatywy którego nastąpiło nadanie nazwy "Dar Pomorza" dla upamiętnienia udziału w składkach lokalnej społeczności: 
 





Post Scryptium:

Witajcie w Nowym Roku !

Niechże niezbyt przyjemne nowości z 2011' staną się dla Was świetnymi możliwościami w 2012' !
Poza tym Błogosławieństwa Bożego, zdrowia, mądrych wyborów, które rozwijają, ciekawych przygód z ciekawymi ludźmi oraz aby każdy z nas za 366 dni (rok przestępny ! ;) mógł uznać, że nie tylko jest starszy o te 366 dni, ale i "do przodu" o 366 kroków w swym jestestwie ! ;->